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dc.contributor.authorKornelsen, Lloyd
dc.date.accessioned2021-04-28T17:41:04Z
dc.date.available2021-04-28T17:41:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationKornelsen, Lloyd. “Democracy, Education and the public space; When do students become citizens? A teacher’s reflections on a protest at school.” Journal of Educational Thought / Revue de la Pensée Educative 49(1) (2016): 55–69. DOI: 10.11575/jet.v49i1.46298.en_US
dc.identifier.issn0022-0701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10680/1930
dc.description.abstractThis article describes a funding announcement by the prime minister of Canada at a high school in Winnipeg in February of 1998. The announcement was interrupted by a student protest, one that invoked harsh public criticism. Written from the perspective of a high school social studies teacher of 24 years, and drawing on eminent philosophers of politics and education, the paper discusses several implications for the practice of democracy and the involvement of youth in the public arena. The author concludes that youth involvement in public protest should be seen as an act that preserves democracy and one that serves as citizenship pedagogy. If so, teachers must navigate a pedagogic dilemma at the heart of citizenship education. Given the recent passage of Bill C 55 by the Canadian Parliament and the questions it raised over the role of public dissent, this discussion may be as relevant and necessary today as it was in 1998. / En février 1998 à Winnipeg, le Premier du Canada annonça un financement dans une école secondaire. Les élèves interrompirent l’annonce par une protestation qui fut vivement critiquée par le public. Ecrit du point de vue d’un enseignant en instruction civique depuis vingt ans à l’école secondaire et inspiré d’éminents philosophes en politique et en éducation, l’auteur traite plusieurs répercussions de principes démocratiques et de participation des jeunes dans la sphère publique. Pour finir, il considère que la participation des jeunes dans une protestation publique devrait être vue comme un acte qui préserve la démocratie et qui sert de pédagogie civique. S’il en est ainsi, les enseignants doivent gérer un dilemme pédagogique au sein de l’instruction civique. Compte-tenu de l’adoption récente du projet de loi C 55 par le parlement canadien et les questions qui se sont soulevées sur le rôle de la divergence d’opinion, le sujet peut être aussi percutant aujourd’hui qu’il ne le fut en 1998.en_US
dc.description.urihttps://journalhosting.ucalgary.ca/index.php/jet/article/view/46298en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherUniversity of Calgaryen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTeaching practiceen_US
dc.subjectExperiential learningen_US
dc.subjectCitizenship educationen_US
dc.subjectDemocracy educationen_US
dc.subjectCitizenship pedagogyen_US
dc.subjectCritical pedagogyen_US
dc.subjectPratique pédagogiqueen_US
dc.subjectApprentissage par l'expérienceen_US
dc.subjectInstruction civiqueen_US
dc.subjectEnseignement de la démocratieen_US
dc.subjectPédagogie civiqueen_US
dc.subjectPédagogie critiqueen_US
dc.titleDemocracy, Education and the public space; When do students become citizens? A teacher’s reflections on a protest at schoolen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11575/jet.v49i1.46298en_US


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